Kategori: Blog

Dynamiskt är kul

Under senaste månaderna har det jobbats med en hel del dataspelsmusik här på Saintpid. Just nu manglar vi igenom 40 spår som ska mixas och mastras för kommande Little Misfortune från Killmonday Games.

En sak som varit gemensamt för alla dataspelsprojekt är att beställarna velat ha det dynamiskt. Det är ju kul eftersom det är så musik gör sig bäst!
Ni kommer få höra mer om Little Misfortune framöver men det får bli när spelet är släppt, så länge får ni njuta av en liten smygtitt på inspelningen av soundtracket till spelet Airport CEO som är skrivet och producerat av Sinephony och mastrat här på Saintpid.

The making of the Airport CEO soundtrack

Varför alla dessa bitar?

Många av mina klienter vill ha ‘högupplösta’ filer, med detta kan menas både en hög samplingsfrekvens eller ett högre antal bitar än 16. Då kunskapen om skillnaden på olika samplingsfrekvenser verkar ganska hög så verkar missförstånden om antalet bitar vara desto fler. Jag menar inte att det inte ska beställas filer med t ex 24 bitar, det kan vara att föredra i vissa situationer, men när det inte tillför något så rekommenderar jag att undvika det och använda sig av 16 bitar (och även 44.1KHz samplingsfrekvens) och det tills dess att en standard sätts som kräver 24 bitar eller högre. Anledningen är helt enkelt att när filerna lämnar mastringen så upphör också kontrollen av vad som händer med filen. I många fall sköts konvertering till andra samplingsfrekvenser och bitar på ett korrekt sätt men lika ofta görs den utan t ex dither och med sämre programmerade filter vid nedsampling som allt för ofta tillför onödig distorsion. Mer om samplingsfrekvens och nedsampling en annan gång, nu pratar vi bitar. Ian Shepherd släppte nyligen denna video som på ett enkelt sätt visar vad ett lägre antal bitar faktiskt betyder:

The truth about bit-depth and digital audio resolution

Om man vill dyka djupare ned i bitdjupet så kan man plöja sig igenom denna video som i lite mer detalj beskriver fenomenet dither, bitar och samplingsfrekvens och varför det inte är några konstigheter:

D/A and A/D | Digital Show and Tell (Monty Montgomery @ xiph.org)

2018 års vanligaste mixproblem

Det verkar som om det går trender i mixproblem, under 2018 så var 3 st fenomen återkommande i mixar som kom in för mastering till oss. Här följer en lista med dessa problem plus lite tips om hur du kan undvika dem!

  1. Fasproblem. På kanske hälften av de album jag mastrat under 2018 har det åtminstone på ett spår funnits så grava fasproblem att något instrument helt tystnat när man lyssnar i mono och på övriga spår så har åtminstone något instrument haft sådana fasproblem att volymskillnaden vid lyssning i mono gör att det låter som en helt annan mix… Tips: Växla då och då mellan stereo och mono när du mixar. Mixa t ex i mono ca 30 minuter, mixa vidare i stereo i kanske 30 minuter och byt igen… Börja alltid din mix i mono!
  2. Kvantiseringsfel (truncation error). Jag vet inte om kvantiseringsfel är en bra översättning till Svenska men det handlar om när man går från t ex el 32 eller 24 bitars ljud ned till ett lägre bitdjup (ofta 16bitar). Av någon anledning så har jag haft ett flertal projekt där enskilda instrument i mixar har lidit av kvantiseringsdistorsion. Oftast har det handlat om akustiskt samplade instrument så jag misstänker att någon ny instrumentplugin som hanterar stora samplade instrument som konsertflyglar el dyl saknar dither eller någon hypad ljudkreatör har släppt ett nytt samplingsbibliotek som sedan används utan dither. Detta var helt nytt för 2018, i vilket fall för mig… Tips: Lyssna noga på dina samplade instrument, speciellt då de klingar ut, där hörs det tydligast (det är inte vackert). Om det låter konstigt, testa att lägga en dither-plugin sist i kedjan på berörd kanal för att se om det blir bättre. Airwindows har en gratis plugin som heter Ditherbox. https://www.airwindows.com/ditherbox-vst/
  3. Avhuggna uttoningar. Inget nytt fenomen, detta leder egentligen mixproblemsligan sedan många år tillbaka. När du renderar ut din mix (de flesta jobbar ju digitalt idag), lägg till ca en halv sekunds tystnad innan musiken börjar och lyssna ordentligt på slutet och lägg till så mycket som behövs för att ta med alla utklingande cymbaler och reverb, plus ytterligare kanske 2-3 sekunder för säkerhetsskull.

Nya priser

Från årsksiftet har vi justerad våra priser. För att kostnaden ska motsvara arbetsbördan vid olika projekt har vi gjort så att mastering av enskilda spår blir dyrare medans en längre EP eller album blir billigare.

Lite prisexempel
Nu kostar 1 spår av medellängd 700:- ex moms, tidigare kostade det 600:-

4 spår kostar nu 1 720:-, tidigare 1 750:-

10 spår kostar nu 3 520:-, tidigare 3 850:-

Använd vår priskalkylator för att beräkna vad just ditt projekt kostar!

Hur mycket kostar det?


Tack för 2018!

2018 var ett roligt och innehållsrikt år. Det vart bl a mastering av musik till en IKEA-reklam, mastering av musik och mix av trailer till kommande spelet Little Misfortune från Killmonday Games och en hel uppsjö av album och singlar. Tack till alla er som anförtrott mig era spännande och utmanande uppdrag under hela det gångna året, vi ses igen 2019!

Och om du vill lyssna på fler exempel på vad vi arbetat med kan du gå hit https://www.saintpid.se/spotify/

Little Misfortune Official Trailer
Anna Karenina-Cat Got Your Tongue
The Blue Ruin – Dust To Dust

Sample Peak-värde ny kolumn i ISP limiter testet

Vi har lagt till Sample Peak i vårt ISP limiter test. Än så länge finns bara värdet för Newfangled Audio Elevate men vi kommer långsamt uppdatera gamla test och alla nya tillskott kommer få Sample Peak värdet ifyllt.


https://www.saintpid.se/isp-true-peak-limiters-test/


EMS vara eller icke vara?

Det är rörigt hos musikverket och det rör till det i en av Sveriges mest framgångsrika kulturinvesteringar. EMS studion har odlat både framgångsrika kompositörer och Sveriges avtryck på den musikaliska världskartan och jag kan inte tänkta mig en värld utan denna fantastiska instutition. Hjälp till att behålla EMS som den stöttepelare för nytänkande musik den är och har varit sedan 1962.

https://www.skrivunder.com/radda_elektronmusikstudion_ems_-_save_ems_stockholm?a=2


Tillbaks från semestern och lite om True Peak

Nu är Saintpid i full gång igen efter semestern!

Jag har de senaste dagarna diskuterat och pratat om True Peak limitering i lite olika sammanhang, det har vart någon klient, en vän och så någon upprörd diskussion på Facebook med masteringfolk som försvarar sin rätt att ha +3dBTP toppar på material “därför att det låter bättre”… Well… Man kan inte vinna över dumhet och de får mycket gärna fortsätta lägga energi på att försvara sin rätt att begå tjänstefel medans jag sitter i studion och gör mitt jobb.
I takt med att fler och fler streamingtjänster går mot att använda sig av True Peak kommer det bli mer och mer uppenbart att det straffar sig att inte använda sig av True Peak limitering. Idag när t ex Spotify får in en fil på säg -10LUFS limiterad till 0dBFS (dB Full Scale) men kanske +2.5dBTP (dB True Peak) så sänks den ca 3-4dB med loudness-inställningen satt på normal. När Spotify så småningom går över till True Peak kommer samma master över en natt helt plötsligt istället sänkas 5-6dB och gå från att låta normalhögt eller högre än allt annat till att låta lägre än genomsnittet. När artister och skivbolag upptäcker det så kommer garanterat telefonen börja att ringa hos masteringstekniker världen över.

Förr mastrade man för ett slutgiltigt media, det kunde vara t ex kassett, CD eller vinyl. Efter det att en CD pressats slutade mer eller mindre masteringteknikerns ansvar. Visst hände det någon enstaka gång att en masteringstekniker fick kritik för hur en låt lät i radio eller TV efter broadcast-processering men även broadcastteknikerna förhöll sig till ljudet från CD’n (eller annat media) som ett original där den processering som skedde gjordes för att möjliggöra att ljudet kunde sändas via t ex FM bandet med en tillfredsställande signalstyrka utan att låta alltför mycket sämre. Idag ser man inte på ljud på det sättet, när man gör en master idag måste man se till så att den håller för all möjlig processering. En bra master idag ska klara av både fasta medier så som CD och vinyl, men även distribution via nätet där ljudet både kommer gå igenom loudnessnormalisering och konvertering till ett nytt format samt traditionell broadcast. Radiostationer har dessutom börjat dra den idiotiska idéen att de ska ha en egen ljudprofil till absurdum och förstör idag i vissa fall ljudet totalt, fortfarande har jag inte hört en enda radiolyssnare lovorda en kommersiell radiostation för deras överlägsna ljudkvalité, däremot har jag hört flera säga att de föredrar SR då det låter bättre om deras sändningar. Allt detta ska tas med i beräkningarna vid mastering. Att hålla sig under True Peak nollan är en av många saker som krävs av en bra master idag. När jag får välja själv så levererar jag mina masters med -1dBTP. Det händer ganska ofta att mina klienter vill ha det högre, då får de aningens mer kompression samt en fil med -0.3dBTP. Oavsett vad de föredrar kommer de låta precis lika högt online men filen med -1dBTP kommer låta aningens bättre. Så sluta oroa er så förbannat för ljudstyrka och börja fokusera på ljudet istället!


Stängt för semester 7 Juli – 8 Augusti

Hej alla gamla och nya kunder,

Eftersom ni är så snälla och ger mig en massa jobb så har jag för första gången på flera år råd att ta ledigt över sommaren, så mellan den 7 Juli till den 8 Augusti har Saintpid stängt. Vill ni boka tid för kommande uppdrag i Augusti eller senare i höst så maila eller använd kontaktformuläret här på hemsidan så fixar vi det!

Ha en skön sommar!

dav


Mer Spotify och loudness…

Har ni kikat på inställningarna i Spotify på sistone? Volymnormaliseringen har fått flytta från “Advanced Settings” till de vanliga inställningarna och nu kan man välja Loud, Normal eller Quiet. Med Loud återinför de sina tidigare inställningar och landar på ca -11LUFS, med normal -14LUFS och Quiet går så lågt som -22LUFS som borde passa klassisk musik och jazz alldeles utmärkt! Får jag bestämma sätter du den på quiet och reglerar volymen på stereon till den nivå du vill ha, då funkar all musik från Metallica till Mozart lika bra.

Läs mer på min kollega Sigurdór Guðmundsson blog: http://siggidori.wixsite.com/skonrokk-studios/single-post/2018/06/04/Spotify-is-now-more-dynamic-than-ever