Kategori: Blog

Nya priser

Från årsksiftet har vi justerad våra priser. För att kostnaden ska motsvara arbetsbördan vid olika projekt har vi gjort så att mastering av enskilda spår blir dyrare medans en längre EP eller album blir billigare.

Lite prisexempel
Nu kostar 1 spår av medellängd 700:- ex moms, tidigare kostade det 600:-

4 spår kostar nu 1 720:-, tidigare 1 750:-

10 spår kostar nu 3 520:-, tidigare 3 850:-

Använd vår priskalkylator för att beräkna vad just ditt projekt kostar!

Hur mycket kostar det?


Tack för 2018!

2018 var ett roligt och innehållsrikt år. Det vart bl a mastering av musik till en IKEA-reklam, mastering av musik och mix av trailer till kommande spelet Little Misfortune från Killmonday Games och en hel uppsjö av album och singlar. Tack till alla er som anförtrott mig era spännande och utmanande uppdrag under hela det gångna året, vi ses igen 2019!

Och om du vill lyssna på fler exempel på vad vi arbetat med kan du gå hit https://www.saintpid.se/spotify/

Little Misfortune Official Trailer
Anna Karenina-Cat Got Your Tongue
The Blue Ruin – Dust To Dust

Sample Peak-värde ny kolumn i ISP limiter testet

Vi har lagt till Sample Peak i vårt ISP limiter test. Än så länge finns bara värdet för Newfangled Audio Elevate men vi kommer långsamt uppdatera gamla test och alla nya tillskott kommer få Sample Peak värdet ifyllt.


https://www.saintpid.se/isp-true-peak-limiters-test/


EMS vara eller icke vara?

Det är rörigt hos musikverket och det rör till det i en av Sveriges mest framgångsrika kulturinvesteringar. EMS studion har odlat både framgångsrika kompositörer och Sveriges avtryck på den musikaliska världskartan och jag kan inte tänkta mig en värld utan denna fantastiska instutition. Hjälp till att behålla EMS som den stöttepelare för nytänkande musik den är och har varit sedan 1962.

https://www.skrivunder.com/radda_elektronmusikstudion_ems_-_save_ems_stockholm?a=2

 


Tillbaks från semestern och lite om True Peak

Nu är Saintpid i full gång igen efter semestern!

Jag har de senaste dagarna diskuterat och pratat om True Peak limitering i lite olika sammanhang, det har vart någon klient, en vän och så någon upprörd diskussion på Facebook med masteringfolk som försvarar sin rätt att ha +3dBTP toppar på material “därför att det låter bättre”… Well… Man kan inte vinna över dumhet och de får mycket gärna fortsätta lägga energi på att försvara sin rätt att begå tjänstefel medans jag sitter i studion och gör mitt jobb.
I takt med att fler och fler streamingtjänster går mot att använda sig av True Peak kommer det bli mer och mer uppenbart att det straffar sig att inte använda sig av True Peak limitering. Idag när t ex Spotify får in en fil på säg -10LUFS limiterad till 0dBFS (dB Full Scale) men kanske +2.5dBTP (dB True Peak) så sänks den ca 3-4dB med loudness-inställningen satt på normal. När Spotify så småningom går över till True Peak kommer samma master över en natt helt plötsligt istället sänkas 5-6dB och gå från att låta normalhögt eller högre än allt annat till att låta lägre än genomsnittet. När artister och skivbolag upptäcker det så kommer garanterat telefonen börja att ringa hos masteringstekniker världen över.

Förr mastrade man för ett slutgiltigt media, det kunde vara t ex kassett, CD eller vinyl. Efter det att en CD pressats slutade mer eller mindre masteringteknikerns ansvar. Visst hände det någon enstaka gång att en masteringstekniker fick kritik för hur en låt lät i radio eller TV efter broadcast-processering men även broadcastteknikerna förhöll sig till ljudet från CD’n (eller annat media) som ett original där den processering som skedde gjordes för att möjliggöra att ljudet kunde sändas via t ex FM bandet med en tillfredsställande signalstyrka utan att låta alltför mycket sämre. Idag ser man inte på ljud på det sättet, när man gör en master idag måste man se till så att den håller för all möjlig processering. En bra master idag ska klara av både fasta medier så som CD och vinyl, men även distribution via nätet där ljudet både kommer gå igenom loudnessnormalisering och konvertering till ett nytt format samt traditionell broadcast. Radiostationer har dessutom börjat dra den idiotiska idéen att de ska ha en egen ljudprofil till absurdum och förstör idag i vissa fall ljudet totalt, fortfarande har jag inte hört en enda radiolyssnare lovorda en kommersiell radiostation för deras överlägsna ljudkvalité, däremot har jag hört flera säga att de föredrar SR då det låter bättre om deras sändningar. Allt detta ska tas med i beräkningarna vid mastering. Att hålla sig under True Peak nollan är en av många saker som krävs av en bra master idag. När jag får välja själv så levererar jag mina masters med -1dBTP. Det händer ganska ofta att mina klienter vill ha det högre, då får de aningens mer kompression samt en fil med -0.3dBTP. Oavsett vad de föredrar kommer de låta precis lika högt online men filen med -1dBTP kommer låta aningens bättre. Så sluta oroa er så förbannat för ljudstyrka och börja fokusera på ljudet istället!


Stängt för semester 7 Juli – 8 Augusti

Hej alla gamla och nya kunder,

Eftersom ni är så snälla och ger mig en massa jobb så har jag för första gången på flera år råd att ta ledigt över sommaren, så mellan den 7 Juli till den 8 Augusti har Saintpid stängt. Vill ni boka tid för kommande uppdrag i Augusti eller senare i höst så maila eller använd kontaktformuläret här på hemsidan så fixar vi det!

Ha en skön sommar!

dav


Mer Spotify och loudness…

Har ni kikat på inställningarna i Spotify på sistone? Volymnormaliseringen har fått flytta från “Advanced Settings” till de vanliga inställningarna och nu kan man välja Loud, Normal eller Quiet. Med Loud återinför de sina tidigare inställningar och landar på ca -11LUFS, med normal -14LUFS och Quiet går så lågt som -22LUFS som borde passa klassisk musik och jazz alldeles utmärkt! Får jag bestämma sätter du den på quiet och reglerar volymen på stereon till den nivå du vill ha, då funkar all musik från Metallica till Mozart lika bra.

Läs mer på min kollega Sigurdór Guðmundsson blog: http://siggidori.wixsite.com/skonrokk-studios/single-post/2018/06/04/Spotify-is-now-more-dynamic-than-ever


Penalty check!

Under Dynamic Range Day 2018 släppte Ian Kerr från Meter Plugs och masteringsteknikern Ian Shepherd verktyget Loudness Penalty där du får svart på vitt hur de olika musikplattformarna kommer hantera dina masters volymmässigt. Får du t ex -6dB som resultat på Spotify så innebär det att du hade kunnat behålla 6dB av dynamik genom att lätta på kompression och limitering och haft samma ljudbild fast med mer tryck och samtidigt lufitgare. Att ditt material sänks -2,-3 kanske -4dB på Sppotify är helt normalt men när dessa siffror börjar bli -8, -10 eller kanske -12dB så gör du något fel och ditt material kommer förmodligen upplevas som tystare och lite klenare än sådant som är väl mixat och mastrat.

http://www.loudnesspenalty.com/


Cajsa Zerhouni

Saintpid fick äran att göra de sista justeringarna av Cajsa Zehrounis hyllning till Billie Holiday, “My Billie”. Skivan kom för ett tag sedan men nu finns den även att avnjutas på Spotify!


Det här är vad vi gör…

Magin bakom mastering är inte någon magi alls, det är kunskap, erfarenhet, fantastisk akustisk och högtalare som kan återge allt korrekt in i minsta detalj. Den här videon från Sonic Scoop med Joe Lambert (http://joelambertmastering.com) visar hur man med små välavvägda förändringar kan åstadkomma något som låter väldigt mycket mer än lite EQ och några dB volym. Det här är vad vi gör, det är både det enklaste och det svåraste inom ljudteknik på en gång.

Music Mastering Masterclass with Joe Lambert | SonicScoop.com