Nya studion!

I förra veckan kom väggarna upp och den här veckan har det börjat läggas tak, man kan nu skönja konturerna av min framtida arbetsplats! Takhöjden är det som känns roligast, jag har aldrig haft en studio med den här rymden. Det ska bli väldigt intressant att se om akustikberäkningarna stämmer någorlunda (We’re in the Bolt-area), jag längtar tills den dagen då högtalarna ska in!

Öppna och stänga fönster kommer kräva hjälp från någon av mina längre vänner eller klienter.

Glasdörrarna som vetter ut mot trädgården kommer ofta stå på vid gavel (till våra grannars stora lycka). Fast de 84-85 dBSPL som kommer vara den vanligaste ljudstyrkan i studion är ju inte så att man svimmar direkt. Grannarna kommer höra det som lite trevlig bakgrundsmusik.


48KHz and oversampling

If you’re a client of mine you probably have had the luxury of falling asleep while I’m trying to convince you that 48KHz and wisely used oversampling is all you need to make your audio shine. Dan Worrall comes to the rescue, he basically says the same thing that I’ve been railing on about for years but with a much more pleasant voice and in such a pedagogic way that everyone understands!


IKEA Frekvens

Roliga och Coola Teenage Engineering har slagit sig ihop med IKEA för en udda men skoj produktserie kallad Frekvens. Igår hälsade Tobias från TE på i studion för en sista putsning av mastern för låten som tonsätter lanseringskampanjen av serien, även den kallad Frekvens. Du kan redan nu hitta serien i vissa varuhus men den börjar annars säljas officiellt 2 Februari.
Och extra coolt, låten är gjord med en OP-Z (https://teenage.engineering/products/op-z), kraftfull liten grej det där.

https://teenage.engineering/


Studio sprängd i luften

1996 köpte jag en lokal på Gyllenstiernsgatan i Stockholm för att bygga min första professionella studio, det vart också mitt första egna ”hem” då jag och två vänner använde halva lokalen som bostad och andra halvan som studio.

Skiss av: Gunnar Ahlberg

Så småningom växte verksamheten och vi gjorde om bostadsdelen till ett flertal produktionsrum och så småningom satt det ca 10 personer och arbetade heltid med musik i lokalen, det här var en fantastisk tid där jag konstant var omgiven av skickliga och kreativa människor och många jag lärde känna där och då har följt med som vänner och samarbetspartners och ligger till viss del till grund för vad jag gör idag. Efter ca 10 år sålde jag Gyllenstiernsgatan för att bygga en lite mindre studio på Södermalm tillsammans med en av mina forna hyresgäster (Johan Thunberg). Jag ville bort från all administration som den större lokalen innebar och fokusera mer på att skapa musik. Idag ägs och drivs studiokomplexet av Elias Landberg, i stort sett i samma anda som när jag startade vilket känns kul.

I söndagsnatt råkade jag befinna mig vid Karlaplan någon kilometer från min gamla studio då jag hörde en rejäl smäll, det var en av de kraftigare smällar jag hört och insåg att det var något allvarligt som hänt men jag kunde inte avgöra från vilket håll det kom. Jag åkte hem utan att märka något konstigt, det var först på morgonen efter som jag såg nyheten om en bomb på Gyllenstiersngatan, precis utanför min gamla studio. Det första jag gjorde var att skicka iväg ett meddelande till min vän Emma som precis hyrt in sig i en av studiorna (rummet som en gång var mitt sovrum) för att se om hon var ok. Lyckligtvis hade hon lämnat lokalen 30 minuter innan det small och med tanke på hur rummet såg ut var det nog en jäkla tur.

Foto: Elias Landberg

I rummet bredvid, som ligger bredvid entrén där bomben var placerad, är det numera ett hål rakt ut till gatan.

Foto: Elias Landberg

Lokalen och delar av den utrustning som fanns i dessa studios saknade försäkring, det har startats en insamling för att hjälpa de som jobbade i dessa studios att komma tillbaka på banan och börja producera igen. Målet på 50 000:- borde minst fyrdubblas om inte ännu mer så hjälp till att få ihop tillräckligt för att ersätta allt som blivit förstört, både utrustning och lokaler!

https://www.gofundme.com/f/help-mol-billie-jo-aemma-och-lioness

Med lite tur så kanske en del grejer har klarat sig, under dammet så ser ju den här TR8’an nästan ut som ny…


Video av Emma Karlsson (https://www.instagram.com/aemma_official)


2020 and we’re still building…

2019 has turned to 2020 and the construction of Saintpid’s new studio slowly progresses. The picture is from when we got rid of the last rock, since then we’ve moved the pile of 55 cubic meters rocks from the site and added drainage and shingle to begin casting the plate. We’ll add photos as the build progresses, either here or Instagram. (https://www.instagram.com/saintpid_mastering). If everything goes as planned, the studio should be ready sometime in June, then there will be a few weeks of test mastering and calibration to start full-time this fall in Saintpids fourth and hopefully the best studio so far!

Welcome to a great sounding 2020!


The 6 dB of Headroom for Mastering Myth Explained

First, this GIF is brilliant, it illustrates how a 32-bit floating-point file behaves when you lower the gain, watch those peaks!!!

The difference between a fixed point and floating point file isn’t that easy to explain, at least if the client is someone who’s just want to make a banging techno track and don’t really care about technical stuff, “Dude, just make it sound good”. I borrowed the GIF from Justin Perkins’s article “The 6 dB of Headroom for Mastering Myth Explained“, which, if you read it, will make you deliver tracks for mastering like a pro in no time!

 

The 6 dB of Headroom for Mastering Myth Explained

 


Noisebud Leaky2

I’m proud to have been a big part of the development behind the Leaky2 plugin. Probably the best and most unique plugin that I been involved with to date. Leaky2 will let you leak part of the spectrum between L, R, Sum or Difference: https://www.noisebud.se/?download=leaky-1-0


YouTube experimenting with EBU R128

YouTube seems to abandoned their former loudness normalization algorithm and started to experiment with EBU R128 (LUFS) instead. Their new target value seems to be -14LUFS which is about 2 dB lower than before. They still leave material lower than their target unchanged which is both good and bad, good because everything ain’t supposed to be played back at the same level. Sad because that will make some aim for -14LUFS even if it doesn’t do the material any good, but hey, it’s better than -12!
This means a lot for us who are working with mastering, for one, they’re now at about the same target as Tidal, Spotify and Pandora which means the need for more than one master is even less relevant than before (we rarely deliver more than one master, but it happens). And, projects where YouTube will be the final destination, will be easier to mix and master as you will now have an additional 2dB of dynamics to work with.


Little Misfortune

Idag släpps världens bästaste spel Little Misfortune!

Jag fick förtroendet att mixa och mastra all musik till spelet vilket jag gjorde med glädje, det är alltid lika kul att jobba åt mina idoler Natalia och Isak som startade och driver Killmonday Games!

https://www.killmondaygames.com/

https://store.steampowered.com/app/714120/Little_Misfortune/


De enda 16 mixtips du behöver?

Rob Mayzes (Musician on a mission) har satt ihop 16 mixtips som i stort sett sammanfattar allt jag brukar tjata om när man mixar… Förutom tipset om vilken monitorvolym du ska jobba med, där tycker jag att det finns bättre riktlinjer än ‘mixa på låg volym’. Det jag tycker är dumt med det tipset är att ljudstyrka är subjektivt (om du inte pratar SPL mätvärden) och även om det i videon ges en referens att man ska kunna tala obehindrat över mixen så finns det betydligt bättre sätt att kalibrera sin monitorlyssning som dessutom gör dig till en bättre mixare över tid. Jag syftar på Bob Katzs K-system. Under videon med de 16 tipsen ligger en video som är gjord av min (internet)vän Russel Cottier som är så där duktig att det alltid känns lite pinsamt att överhuvudtaget diskutera ljudteknik om han är i närheten, han kan liksom allt och inget jag säger kommer någonsin vara något han inte har hört någonstans förut. Lite som mina andra vänner brukar beskriva hur det är att prata ljud och ljudteknik med mig, right back at me! Kika på båda videorna och efter det kommer du mixa som ett proffs!

The Only 16 Mixing Tips You'll Ever Need

 

The K- Meter - Mixing with The K-System (in Mixbus and other DAWs)

 

 


Call Now Button