Historik:
Hej!
Jag heter Johannes Ahlberg och jag startade Saintpid Mastering i januari 2014. Sedan tidigt 90-tal har jag jobbat med proffesionellt ljud i olika former och som glad hobbyist under andra halvan av 80-talet.
Redan vid 12 Ärs Älder började jag köpa utrustning till min första studio. Den fyrkanaliga bandspelaren, trummaskinen och den billiga Yamahasynthen vÀxte sakteligen och 8 Är senare var min studio en fullskalig 32-kanalsstudio dÀr jag producerade Ät mindre lokala band, större förlag och skivbolag. Jag trivdes bra i rollen som ljudtekniker och producent men en gnagande frustration över musikbranschens hierarkier drev mig sÄ smÄningom mot andra uppdrag. Jag började sÄ smÄtt hjÀlpa andra producenter med installation av teknik och tekniska lösningar i deras studios och efter nÄgra Är Àgnade jag mer tid Ät det Àn arbete i den egna studion. Sedan dess har min karriÀr tagit alla möjliga svÀngar och jag har arbetat med det mesta inom musik och ljudteknik; ljud för film, dataspel, installation och kalibrering av ljudsystem för nattklubbar, live och studiotekniker, uthyrning av ljud- och ljusutrustning, utveckling av VST plugins, undervisat/förelÀst musikproduktion, radioproduktion, ljudteknik och mastering pÄ allt frÄn gymnasie- till universitetsnivÄ.
Mina första försök att skapa en master gjordes runt 2000 i nÄgra projekt dÀr jag var ljudtekniker och budget för extern mastering saknades. Resultatet uppskattades och jag började efter det fÄ sporadiska förfrÄgningar om att mastra andra projekt. Det var dock först under 2013 som beslutet att bygga en dedikerad masteringsstudio och lÀgga ned all annan verksamhet togs. SÄ, i januari 2014, efter att ha gÄtt en handfull kompletterande kurser inom mastering, öppnade Saintpid Mastering sina portar i en studio i GubbÀngen strax söder om Stockholm. Ett Är senare flyttades studion till Högdalens industriomrÄde och idag Äterfinns Saintpid Mastering i en nybyggd studio i Stuvsta, Huddinge (fÀrdig hösten 2020).
NĂ€r jag startade var min filosofi vĂ€ldigt enkel; ‘Gör ingen skada’. Tanken med detta var att masteringsprocessen inte skulle höras — mixen skulle skina igenom eftersom det Ă€r dĂ€r konsten och artistens intention ligger. Ăven om jag fortfarande vidhĂ„ller att i en perfekt vĂ€rld Ă€r en transparent master att föredra, sĂ„ har jag genom Ă„ren insett att varje projekt Ă€r unikt. Nyckeln ligger inte i vad jag gör med musiken, utan snarare i dialogen med artist, producent, mixare och eventuellt skivbolag. Jag har levererat masters inom de flesta genres och format; ibland Ă€r resultatet vĂ€ldigt nĂ€ra mix och ibland har de transformerats till nĂ„got helt nytt. Den gemensamma nĂ€mnaren Ă€r att slutresultatet Ă€r och lĂ„ter som artisten vill!

Saintpid?
Historien bakom namnet Saintpid Àr ganska lÄng men vill man veta lite mer om namn och logo kan man kika hÀr: https://sv.wikipedia.org/wiki/PID-regulator
HĂ€r följer lite bilder frĂ„n mitt liv bland ljud, sladdar och mixerbord…






Video frÄn en Indiegogokampanj 2015, i inledningen glimtar mÄnga av Noisebuds övriga projekt förbi.