Tillbaks från semestern och lite om True Peak

Nu är Saintpid i full gång igen efter semestern!

Jag har de senaste dagarna diskuterat och pratat om True Peak limitering i lite olika sammanhang, det har vart någon klient, en vän och så någon upprörd diskussion på Facebook med masteringfolk som försvarar sin rätt att ha +3dBTP toppar på material “därför att det låter bättre”… Well… Man kan inte vinna över dumhet och de får mycket gärna fortsätta lägga energi på att försvara sin rätt att begå tjänstefel medans jag sitter i studion och gör mitt jobb.
I takt med att fler och fler streamingtjänster går mot att använda sig av True Peak kommer det bli mer och mer uppenbart att det straffar sig att inte använda sig av True Peak limitering. Idag när t ex Spotify får in en fil på säg -10LUFS limiterad till 0dBFS (dB Full Scale) men kanske +2.5dBTP (dB True Peak) så sänks den ca 3-4dB med loudness-inställningen satt på normal. När Spotify så småningom går över till True Peak kommer samma master över en natt helt plötsligt istället sänkas 5-6dB och gå från att låta normalhögt eller högre än allt annat till att låta lägre än genomsnittet. När artister och skivbolag upptäcker det så kommer garanterat telefonen börja att ringa hos masteringstekniker världen över.

Förr mastrade man för ett slutgiltigt media, det kunde vara t ex kassett, CD eller vinyl. Efter det att en CD pressats slutade mer eller mindre masteringteknikerns ansvar. Visst hände det någon enstaka gång att en masteringstekniker fick kritik för hur en låt lät i radio eller TV efter broadcast-processering men även broadcastteknikerna förhöll sig till ljudet från CD’n (eller annat media) som ett original där den processering som skedde gjordes för att möjliggöra att ljudet kunde sändas via t ex FM bandet med en tillfredsställande signalstyrka utan att låta alltför mycket sämre. Idag ser man inte på ljud på det sättet, när man gör en master idag måste man se till så att den håller för all möjlig processering. En bra master idag ska klara av både fasta medier så som CD och vinyl, men även distribution via nätet där ljudet både kommer gå igenom loudnessnormalisering och konvertering till ett nytt format samt traditionell broadcast. Radiostationer har dessutom börjat dra den idiotiska idéen att de ska ha en egen ljudprofil till absurdum och förstör idag i vissa fall ljudet totalt, fortfarande har jag inte hört en enda radiolyssnare lovorda en kommersiell radiostation för deras överlägsna ljudkvalité, däremot har jag hört flera säga att de föredrar SR då det låter bättre om deras sändningar. Allt detta ska tas med i beräkningarna vid mastering. Att hålla sig under True Peak nollan är en av många saker som krävs av en bra master idag. När jag får välja själv så levererar jag mina masters med -1dBTP. Det händer ganska ofta att mina klienter vill ha det högre, då får de aningens mer kompression samt en fil med -0.3dBTP. Oavsett vad de föredrar kommer de låta precis lika högt online men filen med -1dBTP kommer låta aningens bättre. Så sluta oroa er så förbannat för ljudstyrka och börja fokusera på ljudet istället!

1 svar på ”Tillbaks från semestern och lite om True Peak

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Ring!