Stem-mastering är ett sorts mellansteg mellan mix och mastering. Det innebär att mixen som ska skickas iväg för mastering delas upp i, för situationen, lämpliga “stems”. En stem är en del av mixen utrenderad som en stereofil, det kan t ex vara alla trummor eller kanske alla körer. Resterande element renderas sedan ut som ett eget stereospår och kan sedan sättas ihop igen under masteringsprocessen men med olika processering för varje stem.
Som exempel kan vi ta en technolåt där personen som mixat låten har försökt få till en side-chain mellan bastrumma och basgång, i mix låter det bra men efter mastering försvinner bastrumman lite för mycket. Vi testar att höja bastrumman i mix men efter mastering till den nivå som producenten önskar så pumpar ljudet lite väl mycket då alla dynamiska processer i masteringen reagerar med den höjda bastrummman. I detta fall skulle vi kanske välja att rendera ut bastrumma som en stereofil, bas som en och resterande element som ytterligare en fil. I masteringen kan man nu sätta individuella nivåer på varje stem för att lägga volymen exakt där pumpande från kompressor och limiter inte tar över men alla element hörs på det sätt som producenten önskar.
Det finns tusen anledningar till att det kan behövas stems men som regel är min erfarenhet att det bästa resultatet uppnås om mixen är “rätt” från början och skickas in som endast en stereofil. Men, jag får in en handfull mixar per år där det av någon anledning kan finnas fog för att använda stem-mastering. Nedan följer lite för och nackdelar med stems:
Fördelar:
- Det kan bli billigare och gå snabbare än att skicka revisioner på en mix fram och tillbaka.
- Den som mixar har suttit för länge med mixen och tappat all objektivitet, då kan det vara skönt att lämna beslut om problematiska element i mixen vidare till ett par fräscha öron.
- Det kan i vissa fall resultera i att det behövs mindre processering i masteringen då problematiska element kan fixas separat utan att påverka den resterande delen av mixen. I slutändan ger det ett mer naturligt ljudande resultat.
Nackdelar:
- Den som mixar tappar kontrollen över balansen i mixen, risken att inte känna igen sin mix efter mastering ökar. Ibland är det inte viktigt att mixen ska kännas igen, ibland betyder det allt.
- Masteringen blir dyrare då stem-mastering tar mer tid i anspråk så om ändringar i mix kan göras utan extra kostnad så är det ett bättre alternativ.
- I fall med kort deadline så kan fördelarna med stems suddas ut, resultatet hade blivit bättre om tiden lagts på den problematiska stereofilen än att lägga den på att hantera stems separat.
- Det med vissa mixar vara svårt att rendera ut stems så att de faktiskt representerar mixen då de sätts ihop igen. Det kan handla om reverb där resultatet låter olika beroende om de matas med körer och lead samtidigt eller separat, eller mixar där man använder sidechain mellan olika element för att t ex ducka gitarrer när sången kommer in.
- Felmarginaler som t ex råka rendera ut med olika format och liknande mänskliga faktorer ökar.