Om

Historik:

IMG_4135

Hej!

Jag heter Johannes Ahlberg och jag startade Saintpid Mastering i januari 2014. Sedan tidigt 90-tal har jag jobbat med proffesionellt ljud i olika former och som glad hobbyist under andra halvan av 80-talet.

Redan vid 12 års ålder började jag köpa utrustning till min första studio. Den fyrkanaliga bandspelaren, trummaskinen och den billiga Yamahasynthen växte sakteligen och 8 år senare var min studio en fullskalig 32-kanalsstudio där jag producerade åt mindre lokala band, större förlag och skivbolag. Jag trivdes bra i rollen som ljudtekniker och producent men en gnagande frustration över musikbranschens hierarkier drev mig så småningom mot andra uppdrag. Jag började så smått hjälpa andra producenter med installation av teknik och tekniska lösningar i deras studios och efter några år ägnade jag mer tid åt det än arbete i den egna studion. Sedan dess har min karriär tagit alla möjliga svängar och jag har arbetat med det mesta inom musik och ljudteknik; ljud för film, dataspel, installation och kalibrering av ljudsystem för nattklubbar, live och studiotekniker, uthyrning av ljud- och ljusutrustning, utveckling av VST plugins, undervisat/föreläst musikproduktion, radioproduktion, ljudteknik och mastering på allt från gymnasie- till universitetsnivå.

Mina första försök att skapa en master gjordes runt 2000 i några projekt där jag var ljudtekniker och budget för extern mastering saknades. Resultatet uppskattades och jag började efter det få sporadiska förfrågningar om att mastra andra projekt. Det var dock först under 2013 som beslutet att bygga en dedikerad masteringsstudio och lägga ned all annan verksamhet togs. Så, i januari 2014, efter att ha gått en handfull kompletterande kurser inom mastering, öppnade Saintpid Mastering sina portar i en studio i Gubbängen strax söder om Stockholm. Ett år senare flyttades studion till Högdalens industriområde och idag återfinns Saintpid Mastering i en nybyggd studio i Stuvsta, Huddinge (färdig hösten 2020).

När jag startade var min filosofi väldigt enkel; ‘Gör ingen skada’. Tanken med detta var att masteringsprocessen inte skulle höras — mixen skulle skina igenom eftersom det är där konsten och artistens intention ligger. Även om jag fortfarande vidhåller att i en perfekt värld är en transparent master att föredra, så har jag genom åren insett att varje projekt är unikt. Nyckeln ligger inte i vad jag gör med musiken, utan snarare i dialogen med artist, producent, mixare och eventuellt skivbolag. Jag har levererat masters inom de flesta genres och format; ibland är resultatet väldigt nära mix och ibland har de transformerats till något helt nytt. Den gemensamma nämnaren är att slutresultatet är och låter som artisten vill!

Saintpid Masterings nuvarande studio i Stuvsta, Huddinge. Foto taget en vecka efter att studion kom igång efter att bygget stod klart.

Saintpid?
Historien bakom namnet Saintpid är ganska lång men vill man veta lite mer om namn och logo kan man kika här: https://sv.wikipedia.org/wiki/PID-regulator

Här följer lite bilder från mitt liv bland ljud, sladdar och mixerbord…

Tidigt 90-tal, fraktaler och långt hår… Atarin skymtar i bakgrunden.
I Sony Music Publishings studio någon gång i mitten av 90-talet.
På scen som Odex, Slakthuset Stockholm.
Glad men utmattad som ansvarig för all teknik på Norbergfestival 2014. Foto Max Sokoleski.
Intressant diskussion om loudness med Spotify, inbjuden som sakkunnig av SSES. LLB 2016. Jag står längst ut till höger och ser intresserad ut.
Noisebud, konst och musikduo tillsammans med Sol Andersson, ett av mina favoritprojekt. Här på foto-shoot med fotograf Peo Bengtsson.

Video från en Indiegogokampanj 2015, i inledningen glimtar många av Noisebuds övriga projekt förbi. Jag utvecklar fortfarande plugins men har flyttat utvecklingen till Patreon: https://www.patreon.com/noisebud


Ring!